lørdag 11. juli 2009

Jordbær- dessert


Norske jordbær er noe av det beste jeg får om sommeren - fantastisk godt.
Nå har jeg fått masse jordbær som jeg har klargjort til vinteren. har laget både syltetøy og fryst noe i biter som jeg skal bruke til smothies. En god jobb, men alltid godt å ha hele året.
Denne desserten består kun av
Jordbær
Vaniljesaus (kan lages fra bunn av (se under), kjøpes ferdig eller lages av pose)
Pikekyss (kan sølyfes, eller byttes ut med kjeks e.l.)
Lag vaniljesaus fra bunn av:
2 eggeplommer
2 dl fløte eller blanding av melk og fløte, eller kun melk
3 ss sukker
1 vaniljestang
Del vaniljestangen i to og skrap ut frøene. Ha frøene i melk/fløteblandingen og kok opp. La vaniljestangen koke med og la trekke noen minutter.
Pisk eggeplommer og sukker sammen.
Hell den varme fløte/melkblandingen sakte over mens du rører hele tiden.
Sil blandingen og varm opp på svak varme mens du rører hele tiden.
NB! Blandingen skal tykne, men må ikke koke!

1 kommentar:

  1. Ingenting er som deilige norske jordbær, vi venter litt til så de blir enda søtere før vi kjøper inn stort og konserverer til resten av året, gleder meg :)
    Nå skal jeg hvertfall prøve meg på hjemmelaget vaniljesaus neste gang vi skal ha det:)

    Ha en fortsatt god sommer.
    -Ingvild-

    SvarSlett