lørdag 5. september 2009

Trening - sunt, godt og herlig!

Hva får meg til å ta på treningstøyet og komme meg ut av stua? Treningen selvfølgelig. Den gir meg positiv energi og glede. Lufta er kjølig og jeg slipper unna heten. Litt regn fukter panna mi og jeg slipper å svette. Været er som skapt for trening!

Jeg beveger meg lett og ledig gjennom mørket. Rolige hjerteslag og jevn rytme. Alt fungerer. Jeg er i ett med veien jeg er på. Med hver bevegelse kommer jeg nærmere målet mitt. Hver trening legger til enda en forbedring. Framgangen er jevn og god. Jeg vet at den neste treningen vil bli bedre enn forrige, det neste løpet bedre enn det andre.

Vet jeg at jeg trener riktig, så slipper jeg å tenke på bekymringerJeg har programmet planlagt. Jeg vet at opplegget mitt fungerer. Ingen bekymringer i hodet, bare en enkel rutine som fungerer. Tiden jobber. Jeg slapper nesten av på trening. Alt går så bra at det virker som det går av seg selv.

Jeg bruker litt tid til å fokusere på hvorfor jeg trener. Det er viktig å reflektere over det man gjør og stadig påminne seg selv om de positive sidene. Noe som er spesielt verd å framheve som særdeles viktig for at treningen min nå i høst skal bli en fin opplevelse, er at kroppen min er treningsvillig. Det finnes ikke noe mer knusende for lysten og motivasjonen enn sure og trøtte muskler og manglende forbedring. I denne tilstanden føles heller ikke treningen god. Først når kroppen er restituert, dvs. overskuddet på topp, vil treningen føles god og gi positiv effekt.

Mangler overskuddet vil treningen ikke gi noen effekt og kroppen vil prøve å forhindre ytterligere aktivitet ved å "skru av" den gode følelsen. Hvis kroppen ikke gir noen gode tilbakemeldinger er sjansen stor for at en trenger å hvile mer. Men da er det viktig med kosthold, søvn og grad av stress i hverdagen, for dette spiller inn angående dette. Selv om det fysiske overskuddet er på plass i muskulaturen, kan psykisk stress medføre at man ikke føler seg i form. Kroppen vil ikke, og da tærer jeg også bort motivasjonen min. Det er på toppen av overskuddet jeg finner treningsgleden.

Et par gode tips til slutt: Jeg sett av faste avtaler i kalenderen der jeg SKAL trene. Jeg prioriter trening i hverdagen og jeg synes det er best å trene med andre – derfor gjør jeg mest det. Sliter du med å komme i gang så si til deg selv at jeg skal trene to dager i uken i åtte uker så får jeg belønning (og da kjøper du noe nytt treningstøy – så blir trening enda gøyere). Det aller viktigste er å ha det gøy.

Nå håper jeg mine tips og min historie fra en regnfull-joggetur kan gi deg inspirasjon til å trene :)

1 kommentar:

  1. Tremenningen din:D6. september 2009 kl. 10:31

    Kjempebra innlegg Marit, og kjempebra blogg:) Du som er lærer som meg veit sikkert godt at trening ikke funker når en er dausliten og stressa. I dag er jeg uthvilt og smeller til med en treningsøkt:D Ha en fin dag:) Hilsen Aslaug

    SvarSlett