søndag 13. september 2009

Sjokoladekake til en kollega




Tidligere denne uken hadde vi avslutning på jobb til en god kollega som drar et år til Uganda. I den anledning laget jeg denne kaken for å ønske henne en god tur.
På jobb er vi flere allergikere - ei tåler ikke nøtter, ei med cøliaki også meg med laktoseintoleranse. Da var sjokoladekake et godt alternativ - med glutenfritt mel og laktosefrie melkeprodukter kunne denne kaken spises av alle!
100 g romtemperert smør (melange blå, uten melk)
90 g solsikkeolje
400 g sukker
2 ss bake-kakao
3 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
450 g glutenfritt mel
3 dl laktosredusert (fri) melk
3 egg

Glasur:
75 g smør (melgange blå, uten melk)
500 g melis
1 dl kaffe
1 1/2 ss bake-kakao
Kaken stekes i langpanne på 180grader i ca 20 min. Avkjøles
Glasuren røres sammen.
Pyntes og nytes!

4 kommentarer:

  1. Hei Marit :)
    - oppskriften er notert, jeg har jo smakt den så den er kvalitetsstemplet - kjempegod!
    - og hyggelig at du er med på trekning :)
    God søndagskveld, sees i morgen!

    SvarSlett
  2. sjekk www.monotekst.blogspot.com og si fra hvis det ikke er greit :)

    SvarSlett
  3. Så koselig Hilde :=)
    Tusen takk!

    SvarSlett
  4. Du vant trøstepremie hos meg :)
    - pakke kommer på pulten din om ikke så lenge.
    Klemmer
    Hilde :)

    SvarSlett