mandag 7. desember 2009

Nordlandslefse


 1 l kefir
1/2 kg lys sirup
1/2 kg smeltet margarin
1 kg sukker
Alt dette smeltes i en kjele og røre til sukkeret er oppløst. Ta i kefir etter at det andre har smeltet. Alt det flytende blandes også sukkeret.
1 beger med seterrømme røres godt.
Ha oppi 3 – 4 egg (3 store eller 4 små). Tilslutt tar  du opp i
4 ts hornsalt
4 ts natron
Mel til passe deig. Ca 2 1/2 kg.
 
Deigen må være løs.
Stå til neste dag
 
Kjevle litt tjukke lefser. Stikkes  ut.
Prøv å bruk så lite mel som mulig. Ellers kan de bli tørre.

3 kommentarer:

  1. Eg saknar framgangsmåte her.... Kan du hjelpe meg?

    SvarSlett
  2. Fremdeles ingen fremgangsmåte?

    SvarSlett
  3. Fremgangsmåten står da fint forklart? D synes i hvert fall jeg og d er første gang jeg lager lefser. De ble kjempegode! Tusen takk for oppskrift på deilige lefser. Litt for deilige faktisk for de er spist opp allerede, så jeg må lage flere.....
    Hehe.... ;0)

    SvarSlett